Ibanez JEM Forum banner
19K views 21 replies 7 participants last post by  power freak  
#1 ·
De toontabel hieronder:

http://www.jemsite.com/tech/img/t_pu_d97.jpg

is een beetje anders dan die op de officiële diMarzio-pagina; vergelijk de Evos, Supers, Breeds, FRED, Air Norton...

Verdomme, wat is dat??? :roll:

#2 ·
Leandro,

Een paar jaar geleden heeft DiMarzio zijn toonbeschrijvingen bijgewerkt en dingen als ".5"-waarden toegevoegd. Ze hebben de daadwerkelijke pickups zelf niet aangepast, maar gewoon de toonbeschrijving iets meer uitgespreid om elke pickup een beetje te onderscheiden. Mijn gok is dat dit het enige is wat je hier ziet.

Later,
Jeff

#6 ·
Leandro said:
Maar zelfs dan zegt die grafiek dat de Tone Zone en Breed treble "6" hebben, en Dimarzio zegt dat het 5 is.
Hmmm... daar ben ik niet zeker van. Ik dacht niet dat ze de waarden zo veel als een heel getal hadden verschoven, maar ik heb mijn oude catalogi hier op het werk niet bij me. Ik kan vanavond kijken wat de eerdere nummers waren.

Wat mij betreft is de beschrijving van DiMarzio beter. De TZ en Breed hebben naar mijn mening helemaal niet veel treble, op welke manier dan ook.

Anywho... ik zal vanavond even kijken en het je laten weten.

Later,
Jeff

#8 ·
Oké, heb net mijn DiMarzio-catalogus uit 1996 gecontroleerd. Volgens deze heeft hij de volgende toongids.

Tone Zone 6 8 9
Breed Neck 5 7 8
Breed Bridge 6 9 8

Volgens de laatste DiMarzio-statistieken:
Tone Zone 5 8.5 8.5
Breed Neck 5 7.5 7.5
Breed Bridge 5 9 8

Dus ik denk dat ze het WEL hebben geüpdatet met een heel getal.

Alsjeblieft.

Later,
Jeff

#14 ·
the second eye said:
:D Hé, ik heb een dimarzio evo in de brug van mijn gitaar en ik denk erover om een tone zone te kopen. Heeft iemand het geluid van de 2 vergeleken? Ik denk dat de evo een beetje te krachtig is, HET VERVORMDT ALS HET SCHOON IS!
IMO de TZ is niet zo schel, hij is meer basachtig en middenachtig,
en klinkt heter. De Evo klinkt koud, zelfs
met de hoge output.

#15 ·
coole gast bedankt :D Ik ga een tone zone in de brug zetten en misschien mijn evo verkopen, ik wil meer warme klank en minder hoge tonen dus ik ga de tone zone halen

P.s. heb je ooit de george lynch screamon deamon humbucker gehoord?
Het zou de seymour duncan versie van de tone zone moeten zijn.

P.p.s. heb je de tone zone single coil gezien dat zou best cool zijn :D

#18 ·
#19 ·
Dat is een behoorlijk goede grafiek! Het is subjectief, maar wat maakt het uit, die man lijkt er verstand van te hebben. Ik wil graag een "resonantiepiek"-getal zien. Dat is de frequentie waarop de pickup het sterkst is, en kan je veel vertellen over het geluid. Voor mij vertelt het me hoe het geluid de versterker gaat raken. Als de heetste frequentie hoger is, dan heb je een ijziger, glasachtiger klinkende pickup met scherpere harmonischen. Als het lager is, heb je een soepeler, ronder geluid. Het is nog steeds misleidend, want de tweede en derde pieken kunnen je totaal voor de gek houden, zoals bij de Fred of de Megadrive, maar het is iets dat het waard is om op te merken.

Dimarzio zet het er niet op, dus als de grafiek zegt dat de middentonen "7" zijn, nou, 7 waar? Hoge middentonen, lage middentonen, enorme vette middentonen rondom, of een dunne, wah-achtige middentoonpiek? De breed nek leest als een super distortion, maar de s.d. is een vreselijke nek pickup, omdat die "7.5" midden rating een zeer brede, vette lage midden is, in tegenstelling tot de breeds. Ik denk dat dat is waar de catalogus beschrijvingen om de hoek komen kijken, maar ze zijn zo marktgedreven, dat ze soms meer praten over het zijn van een rockster dan over de daadwerkelijke fysieke kenmerken van de pickups. Dus je moet ze nog steeds kopen en uitproberen :)

#20 ·
variac marshall said:
Ik heb deze methode altijd leuk gevonden om de toongwaarde van pickups te laten zien. http://monkey.geog.ucsb.edu/Knight/phalanx/pickups_page.htm Het toont de lage middentonen en hoge middentonen en de aanwezigheid van de pickups. Dit toont alle frequenties van de pickups, evenals een outputbalk.
Eigenlijk wilde ik vragen hoe je te werk bent gegaan bij het karakteriseren van lage middentonen versus hoge middentonen etc. in termen van het KWANTIFICEREN van die getallen... maar ik zie dat het gewoon een subjectief iets was voor je oren. Het is leuk om zoiets te zien voor degenen die van SD-pickups houden (hoewel ik er geen een van ben). Bedankt voor het delen met het forum. Regs, Jeff

#21 ·
SliderJeff said:
variac marshall said:
Ik heb deze methode altijd leuk gevonden om de toongwaarde van pickups te laten zien
http://monkey.geog.ucsb.edu/Knight/phalanx/pickups_page.htm het toont de lage middentonen en hoge middentonen en de aanwezigheid van de pickups. dit toont alle frequenties van de pickups, evenals een outputbalk.
Eigenlijk wilde ik vragen hoe je de lage middentonen versus hoge middentonen etc. karakteriseerde in termen van het KWANTIFICEREN van die getallen... maar ik zie dat het gewoon een subjectief iets was voor je oren. Het is leuk om zoiets te zien voor degenen die van SD-pickups houden (hoewel ik er geen een van ben). Bedankt voor het delen met het forum.

Groeten,
Jeff
Jeff, je hebt absoluut gelijk dat toon subjectief is :wink:
Een pickup zal anders klinken in elke gitaar/versterker waar hij doorheen gaat.
Dus deze grafieken zijn echt heel algemeen.
Ik heb zoveel pickups geprobeerd dat je er duizelig van zou worden.
Een voorbeeld van het probleem met de toongrafiek is als je een erg heldere gitaar hebt
en je wilt hem opwarmen, de meesten zullen voor de bas/midden zware modellen gaan, het probleem is dat de meeste ervan modderig zijn in de meeste gitaren, zoals de duncan invader die niet voor mij werkte.

#22 ·
VOLTAGE said:
Ik heb deze methode altijd leuk gevonden om de toongeluidwaarde van pickups te laten zien.
http://monkey.geog.ucsb.edu/Knight/phalanx/pickups_page.htm Het toont de lage middentonen en hoge middentonen en de aanwezigheid van de pickups. Dit toont alle frequenties van de pickups, evenals een uitvoerbalk.
Dat werkt niet???? :?

Is de website verhuisd of zoiets?

Ik zou het graag willen zien :evil: