Ibanez JEM Forum banner

Op zoek naar advies over vaste brug RGs

12K views 32 replies 11 participants last post by  Kostia  
#1 ·
Ik zou heel graag een mooie RG willen kopen, maar er zijn zoveel modellen, ik kan er geen wijs uit worden. Dus ik wil je vragen om me te helpen een paar geschikte modellen te vinden.

Hier is een lijst met dingen die ik in een gitaar wil:

Moet hebben:

• Made in Japan.
  • Humbuckers in brug- en halspositie.
  • Vaste brug.

Compromissen:

• 6 snaren. Het is geen dealbreaker, ik kan 7 snaren overwegen, maar 6 heeft de voorkeur.
  • Baritonschaal. Het is geen dealbreaker, ik kan bariton overwegen, maar 25,5" heeft de voorkeur.
  • HSH pickup configuratie. Het is geen dealbreaker, ik kan HSH overwegen, maar HH heeft de voorkeur.
  • Niet-hardtail vaste bruggen. Het is geen dealbreaker, ik kan Gibraltars en andere vaste bruggen overwegen, maar hardtail heeft de voorkeur.
  • Slagplaten. Het is geen dealbreaker, ik kan modellen met slagplaten overwegen, maar geen slagplaat heeft de voorkeur.

Op basis van de lijst met vereisten kwam ik erachter dat Ibanez RG621 perfect voor mij zou zijn, maar hij is extreem zeldzaam.
Dus als je het model kent dat erbij zou passen, of er zelfs een te koop hebt, laat het me dan weten.

Bedankt bij voorbaat!

#4 ·
De RGA121 komt veel vaker voor. Ik heb er ook een paar van gehad, evenals de RGA321, wat mijn favoriete Ibanez vaste brug was. Er staan meestal een paar op Ebay en Reverb op elk moment.
Bedankt!
Ik heb over RGA nagedacht, en ik vind ze leuk, maar er zijn een paar "maars":

• Ik bezit al een paar mahonie/archtop gitaren, en ik geef er de voorkeur aan om een klassieke basswood/flat RG te hebben.
  • Ze lijken te duur te zijn. RGA121 kost meestal een redelijke 600-900 USD, maar RGA321 zit altijd ergens tussen de 1k en 2,5k.

Ik denk dat ik op zoek blijf naar een bescheiden flat RG zonder esdoorn tops, en als ik niets waardevols vind, kom ik terug op RGA's.

#5 ·
Zoek ook naar de RG 421. Er is ook een 521, maar het is een fujigen & zal aanzienlijk meer kosten.
RG421 is Indonesië. MIJ is een must have voor mij. Ik denk dat ik genoegen zal moeten nemen met 521, want er zijn er veel van beschikbaar, maar ik wil nog steeds hardtail boven Gibraltar. Weet je of de schroefgaten van Gibraltar overeenkomen met de hardtail brug? Is er een directe vervanging voor Gibraltars?

#10 ·
Voor MIJ zou ik aanraden om naar de RG652-serie te kijken. De RG652AHMFX en RGR652AHBF zijn identiek, behalve dat de AHMFX dimarzio tone zone/air norton pickups heeft, en de kleur anders is, en de AHBF een omgekeerde kop heeft, en dimarzio fusion edge pickups.
Die zijn goed, maar omdat ze nieuw zijn, zijn ze allemaal nogal prijzig. Ik hoopte een paar 90s-00s RG te scoren voor 500-800 USD.

#15 ·
RG1421, ik bezit er een en het is geweldig, ik denk dat het aan al je criteria voldoet. Ik weet niet hoe zeldzaam ze nu zijn, maar ik heb de mijne destijds voor een schijntje gekregen.
Ja, dit model is ook zeldzaam.
Ik begin te denken dat het een merkstrategie is voor Ibanez - als een model goede specificaties heeft, zou het verdomd zeldzaam moeten zijn.

#21 ·
RG521 Genesis gebruikt kan worden gevonden in uw prijsklasse. Voldoet aan al uw eisen en aangezien hij zo goed als nieuw is, moet het gemakkelijk zijn om er een in mint conditie te vinden voor $700-$800. Heeft ook de tilt joint waarvan sommigen denken dat het een iets betere klank heeft dan de aanj. Tilt Joint en vaste brug zijn als brood en boter. Zou een pickup swap kunnen gebruiken, maar het is niet echt nodig.

Als je aan een andere gitaar denkt dan deze, stop dan.

Wat stof tot nadenken,

Ibanez RG Super Wizard halzen zijn een beetje van het type 'love it or hate it'. Ik vind dat het overstappen van die naar andere halzen enige aanpassing vergt. Ik heb een RG6UCS en die is badass, maar ik heb ook een JS1600 als mijn vaste brug gitaar van keuze en die heeft een Fender-vormige hals. Het overschakelen tussen de twee vergt enige aanpassing. Ik heb het gevoel dat ik mijn vermogen om een geweldig spiergeheugen te ontwikkelen schaad door over te schakelen van de ene gitaar naar de andere die zulke verschillende vormen hebben. Mijn JS1600 klinkt zo goed dat ik erover dacht om de RG6UCS weg te doen en een tremolo brug JS te nemen.

Hoe dan ook, als ik besluit om RG/Super Wizard te blijven, is de RG521 Genesis mijn keuze.

#23 · (Edited)
Oh trouwens, ik heb een Ibanez RG421 (2002) opgehaald.

Ik ben dol op de gitaar, het geluid, de hals, de binding op de hals.
Ik haat de look van de GTC Jr. brug en de "cosmo black" hardware.

Ik ga alles vervangen door zwarte Gotoh hardware.

Ook was ik echt verrast door V7/V8 pickups, ze krijgen veel haat op het internet, maar ik vond ze echt geweldig, misschien houd ik ze zelfs wel, ik gooi er gewoon een cover op.

#24 ·
Oh trouwens, ik heb een Ibanez RG421 (2002) opgepikt.

Ik ben dol op de gitaar, het geluid, de hals, de binding op de hals.
Ik haat de look van de GTC Jr. brug en de "cosmo black" hardware.

Ga alles vervangen door gewone zwarte Gotoh hardware.

Ook was ik echt verrast door V7/V8 pickups, ze krijgen veel haat op het internet, maar ik vond ze echt geweldig, misschien houd ik ze zelfs wel, gooi er gewoon een cover op.
De V7, V8 zijn geen slechte pickups, ze lijken gewoon niet veel pit te hebben, ze doen het oké als je de gain een beetje opschroeft, maar niet zo mooi als de trembucker of virtual PAF in mijn Jackson. Veel beter dan infinity's though.

#27 ·
Hier is mijn update:
Ik besloot dat ik niets tegen de kleur Cosmo Black heb, het is de GTC Jr. brug die ik haatte en het uiterlijk van Ibanez pickups. Ik besloot dat te repareren en installeerde een goede Gotoh GTC102 in hetzelfde Cosmo Black, voegde pickup covers toe in Black Nickel, wat verdomd dicht bij de rest van de hardware komt en ze in de was zette. Ik ben dol op het uiterlijk van black nickel covers met zwarte zeskantige polen, helemaal te gek.

Ook was ik aangenaam verrast dat ze metalen pickupringen hadden meegeleverd, geen plastic, een hele stap vooruit op een gitaar waar ze besloten hadden te bezuinigen op de hardware.

Ook heb ik net de body en hals gescoord van een geweldig, zeldzaam spotmodel dat overeenkomt met mijn oorspronkelijke beschrijving en ik zal het jullie laten zien als ik het in zijn oude glorie heb hersteld.

#29 · (Edited)
Wat was er mis met de standaard GTC-brug? Ik dacht dat Ibanez de GTC102 op die gitaren gebruikte. Mijn PGM301 gebruikt er een, hoewel die erg versleten is, zo erg zelfs dat het messing door de zadels heen komt. Hoe is de staat van de brug die je van de gitaar hebt gehaald?
Nee, de 400-serie gebruikte toen een GTC Jr. brug die er slecht uitziet en waarschijnlijk gemaakt is van iets minder aantrekkelijk dan messing of staal.

#33 ·
Ah, ik heb mijn modellen door elkaar gehaald. En ik besefte niet dat Gotoh een versie van de brug met potmetaalzadels maakte. Ik dacht dat die altijd Ibanez OEM waren
Ik hoorde mensen het doen, maar ik vond ze prima met de originele magneten, dus er was geen reden om te wisselen.
Ik denk dat ik het nu niet zal doen, aangezien ik ze al heb afgedekt en in was heb gezet.