Ibanez JEM Forum banner

Nulpunt aanpassen (ZPS3)

22K views 31 replies 10 participants last post by  MatiasTolkki  
#1 ·
Hallo!

Ik heb wat twijfels over het Zero Point System. Onlangs heb ik een RG2550Z gekocht. Toen hij aankwam, was ik verbaasd dat de brug niet parallel aan de body stond. Ik heb altijd gelezen dat je ze parallel moet zetten op alle Edge-bruggen. Dus ik heb hem in deze positie afgesteld, maar dan maakt de stopstang geen contact met het tremoloblok en het hele ZPS heeft geen zin. Als ik hem contact laat maken met het blok, staat de tremolo gekanteld. Een vriend van me zegt dat het niet kan worden afgesteld en dat ik de ene of de andere kant op moet. Voorlopig heb ik de stopstang gedemonteerd en gebruik ik de tremolo als volledig zwevend, maar ik zou hem terugplaatsen als hij op de een of andere manier kon worden afgesteld. Is het mogelijk of heeft mijn vriend gelijk?

#2 ·
Je vriend heeft in één opzicht gelijk, maar er is een manier waarop je de taart kunt hebben en opeten. Het houdt in dat je een aangepaste stoprod maakt die in het midden dikker is, zodat deze daadwerkelijk het blok raakt wanneer de trem in parallelle positie staat. Ik heb een paar staven voor mezelf gemaakt, ik heb toegang tot een draaibank op het werk.

#13 ·
Your friend is correct in one way, but there is a way so that you can have the cake and eat it. It involves making a custom stoprod that is thicker in the middle so it actually touches the block when the trem is in parallel position. I've made a few rods for myself, I have access to a lathe at work.
Ik heb geprobeerd om na te denken over een solide oplossing hiervoor en heb er nooit aan gedacht om een aangepaste stopstang te maken. Wat een geweldig idee! Bedankt voor het delen.

#4 ·
Bedankt voor je antwoord en uitleg. Mijn vriend stelde een soortgelijke oplossing voor (het toevoegen van een dunne laag aluminium aan het midden van de originele stopstang). Ik denk dat hij gelijk heeft.:) Ik zal erover nadenken, aangezien ik geen aangepaste stopstang kan maken. Toch bedankt. :) Het is vreemd dat Ibanez het nog niet volledig functioneel heeft gemaakt.

#5 ·
Gast, hè?! Ik heb dezelfde situatie. En ik heb een 2550z EN een 3550mz die hetzelfde doen. Met de ZPS-balk erin kantelt de brug naar voren, zoals een originele Edge. Maar zonder de balk moet ik de veren aandraaien met het wiel om de snaarspanning tegen te gaan en de brug weer parallel te brengen. Let wel, ik vind het gevoel met de ZPS beter omdat er minder veerspanning is en een beetje van die trekkracht wordt ondersteund door de ZPS-balk wanneer de stopbalk er strak tegenaan zit, maar alleen al het feit dat het niet waterpas staat, irriteert me, dus ik laat het weg... Ook vind ik het flutter-effect te leuk om op te geven voor een veel soepeler gevoel. Ik heb het zelfs geprobeerd gekanteld naar voren met de ZPS eruit en ontdekte dat het nog steeds wat soepeler is en vond het leuk, maar nogmaals, ik word kieskeurig over details en heb het gewoon weer veranderd zodat ik 's nachts kan slapen lol. Ik denk dat ik in een van de nieuwere Ibanez-catalogi heb gelezen dat voor de EZ-brug met de balk erin een kleine divebomb kan doen, maar zonder de balk zou hij waterpas moeten liggen, dus ze moeten zich ervan bewust zijn. WAAROM dat het geval is? Geen idee. Ik heb zelfs op Ibanezrules (Beste Ibanez-site ooit) gekeken naar foto's van EZ-bruggen om te zien of ze in ieder geval een beetje naar voren kantelen, maar ze zien er vrijwel waterpas uit. Ik heb zelfs de hele brug van beide gitaren uit de body gehad en het is een behoorlijk goed uitziend stuk hardware dus.... Het hele ding laat me nog steeds met een open einde achter. Voorlopig laat ik de ZPS er nog steeds uit. Kan ook, het is nog steeds een floater en ik praat mezelf de brug goed door te denken "Nou, zelfs de J-Customs hebben ze, dus ze moeten wel goed zijn...toch?" Ik heb gisteren de hele dag gegoogeld over dit probleem, dus ik ben blij dat je het ter sprake hebt gebracht! Ha

#6 ·
De Edge Zero is een superieur tremolo bij gebruik zonder het zps-systeem. Maar als je de door mij hierboven voorgestelde mod wilt doen, is het zelfs een betere tremolo. Ik heb één gitaar volledig zwevend en één met een aangepaste stoprod (beide volledig waterpas).

Ik heb niets slechts te zeggen over de Edge-Zero, de fout ligt in de hit en miss tijdens de productie en installatie van het zps-systeem.

#9 ·
Ik heb geen echte problemen gehad met mijn ZPS (ik heb een RG2550MZ en RG1550MZ) en ik geef er de voorkeur aan, gewoon omdat het mijn gitaren een beetje anders laat aanvoelen dan de OE/LPs en OFR die ik heb. Ik zal hier denk ik meer naar moeten kijken.
Ik ben het ermee eens. Ik heb 2 gitaren met Edge Zero trems (RG2550Z en RG3770Z) en je zou niets hoeven te veranderen - het klinkt alsof je meer tijd moet besteden aan het begrijpen hoe je het goed kunt afstellen. Blijf niet hangen aan hoe perfect parallel de tremolo is - dat zal een beetje veranderen als je het afstelt. De mijne zijn niet perfect parallel, maar de actie is mooi en de stopbar staat ongeveer waar hij moet staan en ze lijken prima te werken...

#8 ·
Ik heb in het verleden problemen gehad met een paar van mijn Edge Zero J-Customs, maar niet met hun functie. Het was meer een geval van onderdelen van slechte kwaliteit in de vroege series hiervan. Ik had een zadel dat instortte en ik had een paar vreemde rammels tussen zadels op een andere. Het goede nieuws is dat het op mijn 3727 7-snarige absoluut perfect is. Geen problemen. Ik had liever een edge lo pro daarop gehad, maar het werkt prima zoals het is.

#18 ·
De hoek met ZPS was altijd een x-factor. Sommigen zijn perfect, maar slechts sommigen. Sommigen zijn negatief, sommigen positief. Ik heb ze altijd ingesteld zonder me zorgen te maken of de tremolo perfect vlak was met ZPS erin. Er zijn manieren om te corrigeren, zoals de aangepaste bar zoals vermeld, of wikkel gewoon je bar met koperen afschermtape tot de juiste maat, hetzelfde effect. Je kunt ook de zps-veereenheid verplaatsen, de schroefgaten opvullen, naar de juiste locatie verplaatsen en vastschroeven. Maar ik heb nooit een probleem opgemerkt met tremolo in een hoek met zps. Het probleem met zps was de "vlakke terugkeer van pullup" die geen verklaring had, of correlatie met of de tremolo vlak of schuin was.

#19 ·
De hoek met ZPS was altijd een x-factor. Sommigen zijn perfect, maar slechts enkelen. Sommigen zijn negatief, sommigen positief. Ik heb ze altijd ingesteld zonder me zorgen te maken of de tremolo perfect plat was met ZPS erin. Er zijn manieren om te corrigeren, zoals de aangepaste bar zoals vermeld, of wikkel je bar gewoon met koperen afschermtape tot de juiste maat, hetzelfde effect. Je kunt ook de zps-veereenheid verplaatsen, de schroefgaten opvullen, naar de juiste locatie verplaatsen en vastschroeven. Maar ik heb nooit een probleem opgemerkt met tremolo in een hoek met zps. Het probleem met zps was de "platte terugkeer van pullup" die geen verklaring had, of correlatie met of de tremolo plat of schuin was.
Is dit een deel van de reden waarom de meeste mensen de ZPS eruit halen en de EZ full floating gebruiken?

#21 ·
Ik zou niet zeggen dat de meeste mensen het eruit halen. Mensen die gebruik maken van de zps gebruiken het, degenen die de voorkeur geven aan free float verwijderen het.
Oh oké. Ik heb de mijne er niet uitgehaald, maar als ik over deze problemen met de zps hoor, vraag ik me af of het instellen van mijn brug in de typisch "correcte" hoek deel uitmaakt van problemen met de stemstabiliteit.

Trouwens, hoeveel extra spanning leveren de ZPS-veren in totaal? Als ik de ZPS zou verwijderen, hoeveel spanning zou ik dan verliezen? Het lijkt niet veel, maar het is iets waar ik me over heb afgevraagd.

#24 ·
Er is een zekere aanpassing van de hoeveelheid spanning op de trem op het punt waar het de blok ontmoet. Met de duimwielversteller kun je spanning toevoegen (& opnieuw stemmen) totdat de blok net de bar aanraakt, zodat het er heel zachtjes tegenaan rust. Op dat punt kun je meer spanning toevoegen met de knop en de bar & blok blijven op dezelfde plaats... waardoor er meer "preload" aan de blok wordt toegevoegd. Het is verrassend hoeveel aanpassing er nodig is om de blok de stopbar te laten bewegen, dus de kleine veren hebben wel degelijk een merkbaar effect. Ik stel de mijne zo af dat hij de stopbar nauwelijks aanraakt, en dan voeg ik een slag toe... dus hij heeft heel weinig preload, omdat de trem veel stijver aanvoelt dan een Edge al. Gewoon mijn gedachten erover.. maar ik heb maar één gitaar met deze setup gehad.

#26 ·
Ik voeg graag veel preload toe aan het blok. Ik blijf micro-aanpassingen doen en de veren losser maken totdat de ZPS-balk vrijwel alleen nog maar door aanraking wordt vastgehouden, zonder belasting. Het geeft de snaren een waanzinnig soepel gevoel. Ik ben het eens met degenen die vinden dat de hoek van de tremolo met de ZPS geen probleem is, zolang je, wanneer het systeem uit is, parallel blijft aan de body. Natuurlijk beĂŻnvloedt de hoek dan de actie, dus als je het op een precieze meting van je voorkeur wilt hebben, pas je het dienovereenkomstig aan. Een aangepaste stopstang is een geweldig idee, vooral als je erg kieskeurig bent over de kwestie, en Rich's idee om de veereenheid te verplaatsen is ingenieus. Als Rich zich ermee bemoeit, is het voor mij alsof een goeroe spreekt, want ik blader voor altijd door de pagina van deze man.

#27 ·
Dit is mijn mening over het zps-systeem. Ik heb onlangs een rg3xxv van Rich gekocht (geweldige deals trouwens).
Om te beginnen, ik vind de zps fijn omdat ik voornamelijk een hardtail-speler ben. De sustain, vooral op de hogere frets, wordt aanzienlijk verhoogd met de bar erin.
Maar ik merkte dat mijn stemming ongeveer 10 cent sprong als ik een up pull deed. Ik had ook een vervelende klap als ik mijn gitaar voor het eerst oppakte en de tremolo gebruikte.

Het blijkt dat mijn tremolo uit de slechte uitvlucht voor een groef op de studs gleed. Ik heb uiteindelijk wat edge studs geĂŻnstalleerd (bedankt Rich), dus dat probleem was opgelost. Ik moest de intonatie opnieuw instellen omdat de groeven op de edge studs aanzienlijk dieper zijn.

Het resultaat? De tremolo is soepeler en slanker! De stemproblemen zijn beter, nu slechts ongeveer 4-5 cent. Beter. Zeker bruikbaar. Maar niet perfect.

Wat betreft de tremolo-hoek wanneer deze wordt gebruikt met de zps-bar. Alle Floyd-stijl tremolo's zouden de mesranden in rust 90 graden ten opzichte van de studs moeten hebben. Wanneer de mesranden van de edge zero goed zijn ingesteld, zit de bovenkant van de baseplate in een hoek, net als de originele edge.

De zps-bar is ontworpen om de tremolo in deze positie te houden.
De overgang tussen bar in en bar out vereist het aanpassen van de spanning van de gewone veren, op dezelfde manier als je zou doen als je een veer in een strat tremolo zou verwijderen. Dit is volkomen normaal.
Stel gewoon het wiel strakker af totdat de snaren terugtrekken naar de stemming en je bent klaar.

De volgende keer dat ik snaren wissel, zal ik me verder verdiepen in het stemprobleem. Voorlopig moet de veerspanning sterk genoeg zijn zodat de zps-bar terugspringt naar volledige rust in zijn plastic beugel.

#29 ·
En nog iets over de hoek: de juiste hoek is nodig om dezelfde radius van de snaren ten opzichte van de toets te behouden. Vanwege het verschil in zadelposities om intonatie redenen, zullen snaren met zadels die naar rechts zijn afgesteld (G, lage E/B) een groter effect hebben onder een verhoogde brug dan snaren met zadels die naar links zijn afgesteld (hoge E, D), wat betekent dat de snaren zich zullen gedragen alsof ze een inconsistente radius hebben ten opzichte van de toets, wat de snaarhoogte verstoort.

#31 · (Edited)
Tinkertoy, bedankt voor het delen. Zo'n duurzame toename van 2 seconden tot 5 seconden is ENORM. Geeft me zin om naar trem setters, stabilisatoren te kijken. Ik wil alleen de sustain op 23-24 frets verhogen. Nu is het 2 seconden. Al het andere is prima.

Anderzijds heb ik *nog nooit* zo'n korte sustain ervaren tussen 12-15 op een snaar in elke trem-gitaar die ik heb. Ik heb 2 floyds en een edge zero ii-7 snaar. Misschien was er iets anders mis met de jouwe?

Over tremhoek, wat ik zeg, is dat de verhoging van bijvoorbeeld de G-snaarhoogte groter is dan de verhoging van de E-snaar onder dezelfde toename van de brug hoek. Daarom zouden we dezelfde snaarhoogte kunnen hebben voor E en G op nul hoek, maar dan een grotere hoogte op G zien in vergelijking met E onder een bepaalde positieve hoek van de brug. Dit gebeurt omdat de virtuele "cirkel" waarop de G-snaar beweegt langs de trem circulaire beweging een grotere diameter heeft dan de equivalente cirkel voor E. Op nul hoek elimineren we dit effect volledig. Evenzo hebben we op negatieve hoek de tegenovergestelde (ongewenste) resultaten.